onsdag 16 januari 2013

Nu klär vi om!

Marie|


Att man klär om olika möbler är väl inget konstigt eller nytt, men det är många som inte tänker på det när man är och handlar Second Hand. För många gånger då man handlar Second Hand behöver man se potential i vissa möbler. Du kanske ser en ful fåtölj, medan en annan ser en retrofåtölj i behov av omklädsel. Jag hittade i alla fall två gamla pallar på en loppis i Helsingborg som hade schysst form men fruktansvärd klädsel. 



Pall nr. 1. Väldigt sliten och i behov av både ommålning av ben och omklädsel. 


Pall nr. 2. FRUKTANSVÄRD klädsel enligt mig, men benens färg gillade jag på denna pallen så den fick vara kvar. 


Jag plockade fram min kära häftpistol och mätte upp tyget jag hade köpt på Åhlens för en (tyvärr) dyr peng. När ni väljer tyg till exempelvis pallar tänk på att det ska vara ett tjockt och slitstarkt tyg då pallen ofta är avsedd för att sittas på. Det gäller också fåtöljer, gungstolar och andra typer av stolar. 




Upp och ner med pallarna, för att kunna häfta fast tyget som jag dubbelvek så att inte tyget kunde tråda sig. Då mitt tyg inte var tillräckligt, så blev det inte helt hundra på undersidan, men vem ser det egentligen? ;) Jag började med att häfta fast tyget på kortsidorna,för att sedan häfta fast långsidorna. Tänk på att spänna åt tyget riktigt ordentligt när ni häftar fast. 



Pall nr. 2 står nu i min hall, tillsammans med ett gammalt tvättskåp jag fått av mor.




Pall nr. 1 fick ställa sig under min spegel i sovrummet.




Sen blev det en liten bit över faktiskt, konstigt nog. Och den biten fick bli en tavla, som står ovanför min säng.


Det krävs inte så mycket för att förnya en möbel, och ibland kanske man tröttnar på de möbler man har hemma Istället för att slänga, kanske man kan ta sig en andra funderare på hur man kan förändra möbeln innan den åker ut. Mycket möbler kan målas om, kläs om eller sågas till på något sätt. 

Ha en trevlig torsdagskväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar